top of page
  • תמונת הסופר/תKetty Bar

סדרת "ילדים תחת כיבוש" במסאפר יטא, תוצג בתערוכת "מצב העולם" בפריס

עודכן: 15 בספט׳ 2022

סדרת תצלומיה של אורנה נאור, "ילדים תחת כיבוש", זכתה בפרס ב PX3; ותוצג בתערוכת "מצב העולם" 2022 האוצר, חוסיין פארמאני בחר להציג את הסדרה בתערוכה השנתית של פרס הצילום של פריז המתקיימת בפריז, Espace Beaurepaire, בנובמבר 2022. עבודותיה של אורנה, המלווה את האימהות בכל פעילותיה בשטחים הכבושים במהלך השנה האחרונה הן "דוקו פריים", הן בעיקרן תמונות צילומיות. תמונות המסוגלות לתפוס את מקומה של המציאות. קודם כל משום שתצלום אינו רק בבואה או רק אינטרפרטציה של הממשי אלה שהוא גם שריד, דבר מה הלקוח במישרין מהמציאות.

סדרת "ילדים תחת כיבוש" באמצעות התצלומים אורנה מקנה לנו התייחסות "צרכנית" למקום ולאירוע, הילדים המצולמים כאן מהווים "אירוע" במובן שהם חלק בחווייתנו במבט לאחר, והן לאלו שאינם חלק מ"האירוע" המביטים במבט האחר. תצלומים אלו הם אמצעי לכליאת המציאות הנחשבת לסרבנית שאי-אפשר להשיגה, אמצעי להקפאתה. אין אפשרות לאחוז במציאות זו אך אפשר לרצות להיות נאחזת ולהיות אחוזה באותה העת על ידי התמונות.

הצילום אינו מביא העתק סתמי של המציאות שאינה ניתנת למחזור, המבט האינדיבידואלי של הצלמת כרשמת מציאות אובייקטיבית הוא מה שמפריד בין הצילום כאמנות לצילום כמסמך, אך שניהם אינם אלא הרחבות הגיוניות למשמעו של האירוע המצולם. מבטה הרגיש של אורנה הילדים הם שברים קטנים של מציאות שמפלסת נגישות אל התמונות שמספקות לנו מידע שלא היה אפשר להשיגו קודם להמצאת המצלמה.

"Children under Occupation" , מסאפר יטא, כפר א-טובא

"ילדים תחת כיבוש" // 2021-2022, מסאפר יטא // אורנה נאור


הילדים המתועדים במצלמתה של אורנה נאור, הן הילדים של מאספר יטא, 12 כפרים פלסטיניים בדרום הר חברון. ילדים שחייהם תחת איום של הריסה, פינוי ונישול. האזור המוגדר על ידי צה"ל כשטח אש 918 ממוקם בדרום הר חברון, דרום מזרחית לעיר יטא. הוא משתרע על כ-30,000 דונם וכולל שנים עשר כפרים או ח'רבות: ג'ינבה, אל-מרכז, אל-חלאווה, ח'לת א-דבע, אל-פח'ית, א-תבאן, אל-מג'אז, א-ספאיי מר'אייר אל-עביד, אל-מופקרא, א-טובא וסרורה, שכעת אינו מאוכלס. מחקר שערך ארגון בצלם בשיתוף עם האגודה לזכויות האזרח העלה כי כיום גרים באזור כ-1,300 בני אדם. אחרי מאבק של כשני עשורים, בג"ץ התיר לגרש מבתיהם תושבי שמונה כפרים בגדה. בג"ץ התיר אתמול (רביעי) לגרש מבתיהם לצמיתות את תושבי מסאפר יטא, שבדרום מזרח הגדה, לטובת קיום אימונים סדירים של צה"ל באזור. משמעות ההחלטה היא הרס של שמונה כפרים פלסטיניים, שתושביהם חיים באזור זה דורות רבים.

"Children under Occupation" , מסאפר יטא, כפר אל-מופקרא
"Children under Occupation" , מסאפר יטא, כפר אל-מופקרא
מסאפר יטא, אל-פח'ית, "Children under Occupation"
"Children under Occupation" , מסאפר יטא, כפר אל-מופקרא
"Children under Occupation" , מסאפר יטא, כפר שעב אל בוטום
"Children under Occupation" , מסאפר יטא, כפר שעב אל בוטום
"Children under Occupation" , מסאפר יטא, כפר אל-מופקרא
"Children under Occupation" , מסאפר יטא, כפר אום - אל ח'יר







bottom of page