top of page

האם אתן באמת חשות בנוח עם מה שנעשה בשטחים בשמכן?

עודכן: 29 באוג׳ 2023


בשלב הראשון, עם תחילת ההפגנות והתנגדות להפיכה המשטרית, הפטריוט הישראלי, שבסך הכל רוצה קצת שקט, אמר שאין מה לעשות.

חלקנו, אולי רובנו פטריוטיות ישראליות, גם בנו התקבעה התודעה שאין מה לעשות, גם אנחנו שמענו ב"מדורת השבט" את ההבלים על איך ההתנחלויות מונעות טרור, "מגיני תל אביב" ויש לבנות מחדש את יישובי צפון השומרון. גם אנחנו השתכנענו שהבנים והבנות שלנו שומרות ושומרים על בטחון המדינה. 57 שנים שהמפעל המשיחי, האנטי ציוני ותאוות שלטון של רבני יהדות קיצונית אלימה ומטרידה הובילה מדיניות ביטחונית הזויה בכל קנה מידה - 400 אלף בוחרים להתנחל מחוץ לגבולות המדינה. מדינה שלמה מקריבה את מיטב בניה ובנותיה, את ערכיה, משאביה הכלכליים הרוחניים והתרבותיים באבטחת מתנחלים שמנהלים את חייהם מחוץ לגבולות המדינה על חשבון משלמי המיסים של אזרחי המדינה החיים בגבולותיה הריבוניים של מדינת ישראל .


בשלב השני, לכולם כבר ברור שהכיבוש הוא לא רק דגל פלסטיני ושירים לשלום - הכיבוש הוא השחתה מוסרית שלנו האימהות והאבות הבנים והבנות וחורבן כל סט הערכים שלנו אל מול העוולות שנשעשה בשמנו.

"בלי ההתנחלויות צה״ל היה יכול לצמצם את כוחו ביו״ש בשני שלישים". המתנחלים הם נטל כבד על ביטחון המדינה ונטל מוסרי כבד בהיותם הסיבה לפגיעות איומות בזכויות האדם של הפלסטינים." אלוף במיל׳ גדי שמני מי שהיה אלוף פיקוד מרכז ומזכ״צ של רה״מ שרון. (08.23)


בזמן שהם "המשיחיים- הלאומניים מהשטחים" מוכרים לנו את הזיית "חומת המגן" של כולנו או כל דימוי קורבני אחר תזכרו - שהחובה המוסרית והערכית שלנו זה להוציא את הילדים שלנו מהשטחים הכבושים.


אימהות בחזית נגד הכיבוש  - חובה לסרב לשרת בשטחים
אימהות בחזית נגד הכיבוש - פני קדם, אצל רוטמן בשכונה - מאחז לא חוקי בשטחים.


בחודשיים האחרונים האימהות עם ארגונים שותפים להתנגדות לכיבוש, יצאנו להפגין בשטחים


מספרת א.: "השתתפתי בהפגנות נגד ההפיכה המשטרית מההתחלה, כחלק מ'הגוש נגד הכיבוש'. בשלב הראשון צעקו עלינו, הטיפו לנו מוסר ואפילו ניסו להשתיק אותנו. מפגינים עם כוונות טובות הסבירו לנו ש'זה לא הזמן' ו'אתן מרחיקות קהל ימני מתון'. אבל התעקשנו להמשיך. עם הזמן הבינו יותר ויותר מפגינים הדיקטטורה מתחילה בכיבוש, ולא מדובר רק במטרות האידיאולוגיות והפוליטיות- אלא גם באנשים".


"אנחנו ושאר מתנגדי הכיבוש הבנו לפני כולם את הקשר בין שאיפות הסיפוח של המשיחיים בקואליציה, לבין החלשת מערכת המשפט. תומכי הסיפוח רוצים לייבא מהשטחים את השיטות של הצבא מול הפלסטינים. אין זכות מחאה. כל מחאה היא 'הפרת סדר', ומפזרים אותה באלימות".


"השיטות של דיכוי הפלסטינים בשטחים זולגות כבר עכשיו הפגנות- מכתזית, הבואש, הסמויים, המעצרים האלימים".


האימהות עדות לתהליך בו הקשר בין ההפיכה המשטרית להתנחלויות הופך לגלוי יותר ויותר.


מספרת ד.: "תחילת המחאה, שהייתי כותבת בווצאפ של המושב על הקשר בין הכיבוש לדיקטטורה, היו מתעצבנים עלי. עכשיו, כשכתבתי להם על ההפגנה בקדומים, אף אחד לא ניסה להשתיק אותי".


ומדגישה ר. : "האדריכלים של ההפיכה- שמחה רוטמן, בצלאל סמוטריץ ואיתמר בן גביר- כולם חיים בשטחים. בעקבות הפגנות מול בתים של שרים בתוך ישראל- החלטנו להגיע גם אל השרים האלה ואל יו"ר ועדת חוקה. באנו להתנחלות קדומים, מאחז פני קדם והישוב היהודי בחברון".


"רצינו למסור מסר לשרים- שגם הם ישלמו את מחיר ההפיכה. שאנחנו נביא את הנחישות שלנו עד הבית שלהם. רצינו למסור מסר גם לשכנים ותומכים שלהם- שאנחנו נגיע גם אליהם. שלא נסתפק במחאה על הרס הדמוקרטיה בכיכרות של הערים בתוך ישראל".

אימהות בחזית נגד הכיבוש - חובה לסרב לשרת בשטחים
שבי שומרון, אימהות בחזית נגד הכיבוש - בשטחים. צילום: ציפי מנשה (07.2023)

מספרות א. ור.: "במאחז פני קדם נתקלנו במעט מאד תושבים; לעומת זאת, בקדומים פגשנו הרבה מתנחלים. היו ניסיונות לחסום לנו את הכניסה לישוב, אבל המשטרה התעקשה לפתוח את השער ולתת לנו להיכנס. היא גם הרחיקה כמה תוקפניים, שצעקו עלינו ודחפו לנו לפנים שלטים עם סיסמאות כמו "שמאלנים בוגדים". אבל המשטרה גם זירזה אותנו. אפשר היה להרגיש שהשוטרים רוצים לסיים עם האירוע כמה שיותר מהר. לא הרשו לנו להגיע עד הבתים של השרים, רק עד מרחק מסוים".


"כמה מתושבי קדומים ניסו לעשות לנו תרגילי 'אחים אנחנו'. הציעו לנו שתיה וכיבוד. לא לקחנו. ביחד עם זה, אפשר היה להרגיש את השנאה, בעיקר מצד ילדים ונערים. ברור ששטפו להם את המוח נגדנו מאז שנולדו. ברור שהאלימות של נוער הגבעות היא תוצאה ישירה של החינוך שמקבלים במקומות האלה".


ומוסיפה ד.: "באתי לקדומים כדי לראות את מה אני מממנת במיסים שלי. בדרך ראיתי גם כמה מאחזים על הגבעות. המתנחלים זעמו על כך שהמשטרה הגנה עלינו. הם רגילים להיות האדונים- בעימותים עם פלסטינים הצבא תמיד מגן עליהם, גם כשהם תוקפים פלסטינים. פתאום, לא להיות השולטים בסיטואציה, זה הטריף כמה מהם".


אימהות בחזית אנגד הכיבוש - חובה לסרב לשרת בשטחים
אימהות בחזית נגד הכיבוש - קרית ארבע, חברון אצל בן גביר בחצר האחורית - בשטחים . צילום: ציפי מנשה

ואומרת ר.: "אחרי ההפגנה בקדומים חשבתי שאין לזה בעצם ערך. אבל חברה סיפרה לי ששמעה על ההפגנות של "אחים לנשק" בבני ברק. זה עורר שם אצל כמה וכמה תושבים שאלות של 'מה קורה פה בעצם'. אז אם ההפגנות בהתנחלויות יימשכו, יש סיכוי שגם שם אחוז קטן לפחות יתחיל להפנים שאולי המחיר של ההפיכה לא שווה את התועלת שהם רוצים להפיק ממנה".


ומסכמת א.: "הבנים שלנו כבר עשרות שנים, בסדיר ובמילואים, מאבטחים את ההתנחלויות. מסכנים את נפשם ואת גופם בפרוייקט שנועד להרוס את הדמוקרטיה ולבנות משטר רודני וגזעני מהים עד הירדן. חייבים להפסיק את זה. הוצאת הבנים שלנו מהשטחים תציל גם אותם וגם את הדמוקרטיה הישראלית".



אימהות בחזית נגד הכיבוש - קדומים - מקבץ רגעים מההפגנה בהתנחלות קדומים - הבית של סמוטריץ' צילמה: הדרה אורן



 







bottom of page