top of page
  • תמונת הסופר/תKetty Bar

חברון, דממת קולה של שרה האם הגדולה, היעלמות האל וחורבן עיר האבות - 55 שנה של שתיקת האימהות.

במהלך סוף השבוע, במסגרת אירועי שבת "חיי שרה", צעדו מאות מתנחלים בלב שכונה פלסטינית בחברון, בתוך שטח הנמצא באחריות פלסטינית, זרקו אבנים והפכו דוכנים. עוד מספר רב של תקיפות תועדו ברחבי העיר, כשבחלקן חיילים נכחו במקום.


המתנחלים, בליווי הצבא, צעדו בשכונת באב אל–זאוויה שם הם תקפו סוחרים ותושבים ושרו ״יהודי הוא נשמה ערבי הוא בן זונה״. לפני תחילת הצעדה, חיילים הציבו גדרות, וקצין של המנהל האזרחי הורה במגפון לבעלי חנויות לסגור את עסקיהם.


"אלימות קבוצתית מאורגנת כזו לא ראינו מאז 2001 או 2002", אמר הפעיל הפלסטיני עיסא עמרו. "זה קשור לבחירות, הם חשים שכולם – הצבא, המשטרה והממשלה – בצד שלהם. החיילים הופכים יותר אגרסיביים כלפי הפלסטינים, וככה גם המתנחלים. אחד המפקדים אמר לי, 'אני החוק'".


"זה היה יותר גרוע משנים קודמות", סיפר תושב חברון "הם לא צעדו במסלול הרגיל לקבר עתניאל בן קנז (כפי שקורה מדי שבת), אלא נכנסו עמוק לבאב אל-זאוויה. הם תקפו סוחרים, גרמו נזק לסחורה והפלסטינים הגיבו".

גם אותו תושב אמר שהפעם האחרונה שבה מתנחלים נכנסו לעומק השכונה הייתה לפני 20 שנה. להמשך קריאה. שיחה מקומית // אורן זיו


הכנו לכם סיור וירטואלי, תמונת מציאות של חברון, מראה מקום וזמן של התהום המוסרי של הצבא, והכת המשיחית.

איך הייתם מרגישים אם חיילים חמושים היו פורצים לביתכם באמצע ארוחת החג כי הם החליטו להפוך את הבית לשטח אימונים?


חיילים חמושים פרצו לבית משפחת עמרו בחברון באמצע סעודת הרמאדן, הפחידו את יושבי הבית ופגעו ברכוש. יושבי הבית חפים מפשע וגם הצבא יודע זאת.


מטרת הכניסה הזו לבית היא לא הגנה או מניעת טרור, אלא להתאמן וליצור תחושת פחד בקרב בני המשפחה והשכנים.



אנחנו מכירים את הנוהל הזה מהצד השני, של החיילים בשטח. כל בית יכול להפוך לשטח "אימונים" וכל חף מפשע יכול להיעצר ולהיקשר באזיקון באמצע הלילה אם הפלוגה מחליטה להתאמן על מעצרי דמה.


בחלק גדול מהמקרים נאמר על ידי המפקדים מראש שמדובר באזרחים שאינם חשודים בדבר, ושזו הסיבה שהם נבחרו כמטרה לאימון - כך שלא יהוו סכנה.

המטרה של הפעילות הזו, כפי שהוגדרה לחיילים היא 'לייצר תחושת נרדפות בקרב האוכלוסייה הפלסטינית'.


פחד, תחושת נרדפות והטלת אימה על אוכלוסייה שלמה: ככה מחזיקים שליטה צבאית בחברון.




חיי שרה: הדממה הדקה של שרה אמנו וקולן האילם שאימהות בראשית // הקשיבו

מחשבות על קולה של שרה האם הגדולה בפרשה הקרויה על שמה: על מהות המעבר החד מן העקדה אל עסקי החיים וערך חייה של שרה, על הדממה הזועקת של שרה אחרי עקדת בנה, על העבד אליעזר והפיכתו לאדון הפרשה בזכות השפה, על ערך השוטטות שמתגלה במפגשו של יצחק עם רבקה



איפה ראיתי אלימות בחברון?

דרגה: סגן · יחידה: נח"ל 932 · תקופה: 2014

אתה שואל אותי איפה ראיתי אלימות בחברון? זה כאילו איפה ראיתי את חברון בחברון. זה באמת בכל פינה. אתה רק יוצא מהמוצב ואתה כבר בכביש שמפריד בין אנשים על פי המוצא או הלאום שלהם או המכבסת מילים שמשתמשים בשביל להצדיק את מה שקורה שם.

אין הרבה מקומות בשטחים שאני אוהב שקוראים להם אפרטהייד כי אני חושב שזה מאוד מפשיט וחד-ממדי, כי המצב בשטחים הוא באמת מסובך.

אבל בחברון זה... לא יודע, מה שאני קורא "אפרטהייד רך".

זה לא שאני מסתובב שם עם כלבים ומרביץ לזקנות כל היום ועושה מה שבא לי, אבל זה מאוד ברור איפה יהודים יכולים לעבור, איפה ערבים לא יכולים לעבור.

מאוד ברור בשביל מי הצבא עובד, וזה לא בשביל האוכלוסייה הפלסטינאית. המשימה שם היא לא לשמור על סדר, המשימה שם היא לאכוף עליונות יהודית בעיר חברון. זה לא שאנחנו החיילים בין הפטיש לסדן.

אלא, אנחנו הפטיש שמניפים אותו על הפלסטינאים ביד המתנחלים. ... עדויות, שוברם שתיקה


בביתו של עיסא עמרו, פעיל במרכז נוער נגד התנחלויות מדבר עם האימהות ומספר על חייו כפלסטיני בחברון.

"ענת כהן, תושבת היישוב היהודי בחברון, תועדה שוב כשהיא מכה פעילת זכויות אדם ביישוב: לאחר אירוע דומה באוקטובר האחרון, נראית כהן ומתנחל נוסף בסרטון שהופץ היום (רביעי) ברשתות החברתיות, כשהם מתעמתים עם הפעילה שהגיעה מחו"ל לסיור באזור, כאשר השניים ניסו למנוע ממנה לצלם ברחוב השוהדא המרכזי.

בהמשך, תועדה כהן כשהיא סוטרת ללחיה של הפעילה, מה שגרם לחיילי צה"ל ששהו במקום להפריד בין השניים. הפעילה דרשה מהאחרונים לעצור את כהן, שמצדה התרחקה למספר שניות וחזרה לסטור על לחיה בשנית.... " וואלה תוקפת סדרתית: המתנחלת מחברון שלוקחת את החוק לידיים



חברון, פברואר 2022 | זה מה שנשאר מעיר האבות, אחרי 55 שנים של שלטון צבאי, אפרטהייד, משיחיות, חוליגניות והתנחלויות גזעניות, אלימות ...

עיר האבות

" ההתנחלות הישראלית בלב העיר חברון ציינה השנה יובל שנים להיווסדה. במרוצת השנים הביאו פעולותיהם של ממשלות ישראל, תנועת ההתנחלות והצבא להפיכתו של מרכז העיר חברון, אחת הערים הפלסטיניות הגדולות בגדה המערבית, לעיר רפאים הריקה כמעט לחלוטין מתושביה הפלסטינים. החל מפלישתם של הרב לוינגר ותלמידיו למלון "פארק" באפריל 68,'דרך ההשתלטות הלילית על בית הדסה באפריל 79 'והטבח שביצע ברוך גולדשטיין במערת המכפלה בפברואר 94, 'ועד היום, סיפורה של ההתנחלות בחברון מייצג נאמנה את סיפור הכיבוש כולו. הבוז וההתעלמות משלטון החוק, האלימות היום-יומית, נישולם של התושבים הפלסטינים מזכויותיהם הבסיסיות, ופעולות החיילים ששלחנו לתחזק ולשמר את המערכת הדכאנית הזו, נתפסו בעבר ככתמים שעלינו לנסות ולהסתיר. בשנים האחרונות השלנו מעל עצמנו את העמדת הפנים ותחושת הבושה, ובמקום לשאוף לשינוי המציאות, ממשלת ישראל פועלת על מנת לחזק ולקבע את המאחז הישראלי בלב העיר הפלסטינית....

bottom of page