top of page

יומן אירועים- מי שחוסם את משאיות הסיוע ההומניטרי לעזה, הוא זה שחוסם את מקורות המחייה וחופש התנועה של תושבי מסאפר יטא.

מסאפר יטא שבדרום הר חברון הוא שטח שנמצא באזור C – כלומר נתון לשליטה מלאה של הצבא וממשלת ישראל. ישראל הכריזה על שטח אש באזור – למרות שהשטח מחוץ לקו הירוק, למרות שזה מנוגד לדין הבינלאומי ולמרות שחיות שם קהילות חקלאיות כבר שנים רבות. את אלה, קבע בג"ץ במאי 2022, יש לגרש!


האימהות, יוצאות מזה כשנתיים עם משלחות סיוע הומניטרי לאימהות וילדים בקהילות המבודדות, נצורות ומאויימות במסאפר יטא. האלימות היום יומית שהקהילות והתושבים המקומיים חווים, סופגים מהמתנחלים ומהצבא הוחמר עוד יותר בימים שאחרי שבעה באוקטובר.

14 קהילות נצורות בשטח אש 918. דרכי הגישה חסומות והטרור הלאומני חוגג עם נשקים ארוכים, מדים צבאיים- איום קיומי היום יומי – כל מקורות הפרנסה נגזלים מהם. ההרעבה השקטה-משפחות שחיות על הקצה, ניזונות בעיקר ממקורות שהטבע מאפשר להם בתנאי שלא ייבשו, או פיצצו להם את מקורות המים, גנבו או שחטו את הכבשים עקרו או שרפו את מטעי הזיתים. אי מתן היתרי עבודה, מניעת גישה ותנועה, פגיעה במקורות פרנסה- זאת הרעבה שקטה שיטתית ואלימה.

במהלך חודש הראמדן האימהות יצאו מידי שבת עם סלי מזון לכ250 משפחות. ברמדאן הצטרפו אלינו למשלחת חברות מארגון נשים דמוקרטיות בישראל (תנד"י), וארגון נשות עכו ביקור הזדהות ותמיכה בתושבי מסאפר יטא גייסו תרומות לרגל חודש הרמדאן לרכש חבילות מזון כמצוות החג הקדוש שלהן - הרמדאן נחשב לזמן של קדושה, אחווה ושמחה ועשיית מעשי חסד והזדהות עם החלשים והעניים.


במהלך הביקורים החברות והאימהות ישבו במעגל עם נשים פעילות מקומיות, דברנו ובעיקר הקשבנו לתלאות חייהן והתמודדות שלהן עם האלימות, האבטלה והמחסור במזון ובתרופות ומסגרות חינוך לילדים, למדנו מהן על הכוח האימהי וההתמדה העיקשת שלהן לחינוך להתנגדות לא אלימה לכיבוש והתקווה לשוויון והגנה.



מסאפר יטא - על הגבעה עיכוב, מעצר ואיומים. צילום אורנה נאור
מסאפר יטא - על הגבעה עיכוב, מעצר ואיומים. צילום אורנה נאור



23/03 שבת בבוקר, הגענו לא-תוואנה המארחות חיכו לנו על מרפסת ביתה של אחת מהמארחות, קבלת פנים החמה שלהן לוותה במבטים חטופים, לא שקטים שנעו ללא רוגע לעבר הגבעה המשקיפה על הכפר.

עננה של דאגה נפלה על פניהן – כיפאח מבקשת שנשב ומצביעה לעבר הגבעה, טנדר לבן, מתוכו יוצאים מתנחלים לבושי מדים / אולי חיילים.

במורדות הגבעה, בשדה הפתוח צועד לבדו רועה מבוגר עם עדר כבשיו.

שבת בבוקר- חיילים / מתנחלים יורדים לשולי הכפר ומגרשים אותו באלימות. הרועה המגורש, המשיך בדרכו אל הכפר, מוכה ומושפל.

קולה של אחת הנשים המקומיות השמיע אנחת רווחה, כאילו נשמעו המילים זה בסדר, יש יותר גרוע.

הטיוטא עם החיילים / מתנחלים, שיפרו עמדה והתמקמו בנקודת תצפית המשקיפה לעברנו, קבוצת נשים ערביות ויהודיות יושבות במעגל על המרפסת ביום של שמש.





שבת, 30.03 - משלחת האימהות מגיעה לכפר אתוואני - בכניסה לכפר אנחנו פוגשות את הפעילים והפעילות (אזרחי חוץ) לזכויות אדם מתארים לנו מרחוק מה קורה על הגבעה ממול - כיתת חיילים, 2 סוואנות של משמר הגבול מקיפים 2 נשים פלסטיניות - תושבות הכפר אתוואני שיצאו למרעה על אדמות הכפר. שטח צבאי סגור - הוא אזור בעל רגישות ביטחונית כתוצאה מאימונים, פעילות מבצעית, או חשיבות אסטרטגית שהכניסה אליו אסורה ללא היתר מיוחד ממפקדו הצבאי של האזור.


סיבת המעצר - "שטח צבאי סגור"!


בעקבות מקרים בהם הוצא צו שטח צבאי סגור שמנע גישה של חקלאים פלסטינים לאדמותיהם הסמוכות להתנחלויות בנימוק של "מניעת חיכוך" קבע בג"ץ כי ”סגירת שטחים צריכה להיעשות באמצעות צו שהודעה עליו נמסרת למי שנפגע ממנו ואשר ניתנת לתושבים שאדמותיהם נסגרו בפניהם הזדמנות להשיג על תוקפו” (בג"ץ 04/9593) ולעניין השימוש בצווי שטח צבאי סגור בעקבות תקיפות מצד מתנחלים כתבו השופטים ”שימוש באמצעי של סגירת השטח בפני חקלאים פלסטינים כאשר המטרה היא הגנה עליהם עצמם אינו שימוש הולם באמצעי האמור ויש בכך משום פגיעה בתחושת הצדק. מצב דברים זה אינו ראוי, ועל כן שימוש באמצעי של סגירת שטחים, כאמצעי שבשגרה וכאמצעי בלעדי לצורך הגנה על תושבים פלסטינים המותקפים בשטחם, הוא שימוש שאינו מידתי ושאינו עולה בקנה אחד עם החובות המוטלות על המפקד הצבאי”




כ15 חיילים, ספק חיילים, שוטרי משמר הגבול - כולם רעולי פנים. כולם חמושים על גבעה שוממה מקיפים אם ובתה- הנשים שיצאו לרעות את עדר הכבשים הקטן של משפחתם ומקור פרנסתם האחרון שעוד נותר להם אחרי המצור, המחסומים, האלימות האבטלה והמעצרים שזו מנת חלקם מהמתנחלים מחוות מעון, אביגייל שפועלים בחסות הצבא ובשם צבא הרבנים ווהפוליטיקה המשיחית. הקצין, בדרגת סרן רעול פנים הוא היצוג המושלם של צבא של חבובות - החבובות של סמוטריץ', המדכאים של בן גביר, המשיחיות של הציונות הדתית והאלימות העברינית של נוער הגבעות - הטרור הלאומני בשטחים. הקצין גם בהיות גס רוח ואלים בשפתו מסתבר שהוא גם שקרן - לבקשתנו, אחרי איומי סרק של מעצר והפחדה לראות את הצו - הוצג בפנינו תמונת מסך של תצ"א / מפה מיום 09/3 חתומה ע"י תא"ל יקי דולף מפקד אוגדת איו"ש / חתימתו באנגלית וכל התצוגה ראתה כאילו לכל מפקד זוטר או מתחזה בשטח יש אופציה להוריד מפה ולהדביק עליה את חתימתו של מפקד האוגדה.





אנחנו לא יכולנו לזהות את הקצין שניהל את הזירה הפוליטית על הגבעה באתוואני, אנחנו כן יודעות מי חתם על התצ"א הפוליטי באמתלה בטחונית! מסאפר יטא


מספאר יטא, תצ"א
מספאר יטא , תצ"א

"אנחנו כאן באוגדה - בורג בתוך מכונה שתפקידה להבטיח את נצח ישראל", נאומו של תא"ל יקי דולף כשנכנס לתפקידו כמפקד אוגדת יהודה ושומרון. 12/23


"תא"ל יקי דולף, שמשמש כמזכיר הצבאי לשר הביטחון, מונה לתפקיד מפקד אוגדת איו"ש. בעבר ננזף על חלקו בפרשות מותם ב-2019 של סמל אביתר יוספי, שטבע למוות בנחל חילזון, ורון עובד שנהרג מפגיעת אוטובוס במהלך גיבוש. YNET


כוכבי נזף בדולף פיקודית בשל התרשלות במקרה מותו של חייל סיירת החטיבה אביתר יוספי במהלך אימון בנחל חילזון בינואר 2019. תחקיר "הארץ" שפורסם חודש לאחר המקרה הצביע על שורת מחדלים מצד המפקדים סביב המקרה. לפי התחקיר, הניווט בנחל התקיים למרות התנגדותם של אנשי רפואה, ולא הופסק גם לאחר שיוספי לקה בהיפותרמיה קשה ופונה במסוק. הארץ





מקבץ תמונות מהמשלחות האחרונות שלנו במסאפר יטא - לא כל התמונות את הרוב צילמה החברה והשותפה למסעות שלנו אורנה נאור




bottom of page