top of page

אתם הפקרתם ואנחנו נגונן

עודכן: 4 בפבר׳ 2021

אתמול היו בעצם ארבעה ארועים בערב אחד אינטנסיבי שהתחיל בשמחה ונגמר בכעס.

התחלה יפה בחניון הלאום. אנשים שמחים עם דגלים מוארים התקבצו יחד לקראת הצעדה לכיכר פריז.

הטור שלי / נורית שרת


צעדנו דרך מנהרה בתהודה של שירה וקריאות שכמעט העיפו את התקרה והגענו לכיכר הומה וצפופה כמו בקיץ. לא שחשבתי לרגע שמיעוט האנשים בזמן האחרון מעיד על החלשות המחאה. האנשים נשארים בבית כי התעייפו וקר להם, הם לא נעשו פתאום תומכי נתניהו.



מעבר החצייה בקינג ג'ורג' מול המרפסת נצבע בצהוב. האמהות יצרו פעולה שקטה ועמדו במשך שעה עם המשפט: אתם הפקרתם ואנחנו נגונן.




ומשם בהליכה מהירה לכיכר סלמה, שם עימותים עם המשטרה. לפני הכיכר נעצרתי ליד אוטובוס עצורים. צילמתי את האוטובוס ושמעתי נקישות חזקות. הסתכלתי לאחור וזיהיתי שתי דמויות בתוך ניידת חשוכה. שני עצורים עם חלונות סגורים שביקשו שיפתחו את החלונות כדי שיוכלו לנשום אויר צח. נעלו אותם בפנים ושכחו אותם במכונית.

בינתיים אל האוטובוס הובלו בזה אחר זה עצורים. צילמתי בוידיאו ושאלתי את הראשון למה הוא נעצר: ''אמרתי לשוטרים שכדאי להם לספר לבני המשפחה שלהם שכדאי גם להם להתגייס למשטרה ולהכות אזרחים, על זה נעצרתי''. השני אמר: ''כי הפגנתי'', ואז ראיתי את קפטן איזי, הבחור עם הגלימה והמגן שצילמתי לפני כמה שבועות בתל אביב, מועלה לאוטובוס. והוא ענה: ''הם טוענים שתקפתי שוטרת, לא היה ולא נברא הותקפתי ונדחפתי, חטפתי מכות רצח'' ויותר לא נתנו לו לדבר איתי.

עם הרביעי לא הצלחתי לדבר, הוא הוכנס בכוח לאוטובוס והבוקר ראיתי סרטון בו שוטר מכה אותו בפניו.

התחלתי ללכת לכיכר וראיתי שוטרים גוררים מישהו. התקרבתי וליוויתי אותם תוך כדי צילום ואז ראיתי שזו בחורה שתוך כדי גרירה בטנה נחשפה והיא נשארה בחזייה. אז זה לא היה מקרה חד פעמי בשבת שעברה. שוב גברים נושאים בחורה, שוב שוטרים מתעלמים מזכויות אדם בסיסיות.

ענת, אחת האמהות נדחקה בין כל השוטרים ואמרה להם שהיא אמה בניסיון להרגיע. על השוטרים זה לא עשה רושם, אבל מאוחר יותר בדרך חזרה לכיכר פריז אותה בחורה צעירה נגשה לענת והודתה לה, אותה זה מאד הרגיע.

בכיכר סלמה שנמצאת ממש לפני הכניסה לרחוב בלפור מפגינים עמדו וסביבם שוטרים. בשורה הראשונה שוטרים ומאחוריהם קצינים שדחקו בהם לדחוף את המפגינים.

פעמיים ראיתי שוטר שולף בכוח מגאפון מידיו של מפגין ומוסר אותו לסמוי עם קפוצ'ון שהלך איתו מעבר למחסום. השעה היתה לפני עשר, זה רכוש פרטי ואין שום חוק המאשר גניבה ממפגין. אבל כמו שאני כבר יודעת המשטרה לא מתנהגת לפי החוק.

מישהו הסביר לי על מה המהומה, קבוצת מפגינים ארגנה מצור על בלפור. הם חסמו את שלוש הכניסות המובילות לבית ראש הממשלה. המשטרה לא אהבה את זה. היו עשרים ושמונה מעצרים שם, אבל זה לא הרתיע את המפגינים, להיפך נראה שהם קיבלו תוספת כוח להתנגד ולהלחם על הדמוקרטיה.

ופתאום תהלוכה יצאה לדרך חזרה לכיכר פריז עם צוללת ורודה בראש. עברנו ליד אוטובוס העצורים שסימנו 'וי' דרך החלונות.


הגענו לכיכר פריז לקראת סוף הערב. מעט אנשים ואוירה רגועה. ואז הגיע פרובוקטור מוכר. עדין למראה שנוהג לצלם את המפגינים ולהחזיק את הטלפון שלו קרוב למצולם. הוא התקרב לקטי יותר מידי והיא הרחיקה את הטלפון שלו מפניה והוא בתגובה אחז בידה בכוח. המפגינים הצעירים צעקו עליו. ''איך אתה מעז לגעת באמא''. קצין הגיע והרחיק אותו משם תוך שהוא נוגע בגבו במין חיבוק. שמעתי את הקצין, שהכניס אותו למתחם המשטרה, אומר לשוטרים להרחיק אותו משם דרך היציאה האחורית. ברור שהוא חזר לכיכר. ואז הפרובוקטור הקבוע של מוצאי שבת, זה עם השלט 'שמאלים בוגדים' הגיע. הפעם אף אחד לא התעלם ממנו, אלא נוצרה מהומה. הוא יחד עם הדתיים הימנים מול המפגינים הצעירים. האוירה התלהטה והיה חשש למכות. ניגשתי לשוטרים שעמדו על אי התנועה בקינג ג'ורג' מטרים ספורים משם. ביקשתי שיבואו להפריד ולהגן ובתגובה שוטר נהם עליי ''את מפריעה לנו לעבוד''. התחלתי לצלם, שאלתי אותם אם הם לא כאן כדי להגן על האזרחים ובתגובה הם הפנו אליי את הגב והלכו לעבר חבריהם שעמדו על המדרכה ממול. הלכתי לעבר המרפסת וצעקתי על השוטרים. ביקשתי שיבואו להפריד ולהגן, דיברתי גם אל קובי יעקובי. כולם הסתכלו עליי כאילו שאני אויר. המשכתי לעבר קבוצת השוטרים שעמדו על המדרכה. ח''כ מיקי חיימוביץ הגיעה פעמיים וצעקה עליהם שיבואו. ורק כעבור דקות ארוכות קובי יעקובי ירד מהגבהים והלך עם השוטרים לעבר המהומה שבסופה הפרובוקטור ושלשה מפגינים נעצרו. כמובן ארבעתם שוחררו, אלא שהפרובוקטור שוחרר לדרכו ושלושת המפגינים הואשמו בפגיעה בו.



ראיתי עוד מעצר של מישהו שחצה את הכביש באור ירוק, ולמרות זאת נעצר ונגרר בעודו מעולף אל האוטובוס.

אבל הפרטים האלה, מי נעצר ולמה, פחות חשובים. מה שהובהר אתמול באופן ברור יותר, למי שלא הבין את זה עד עכשיו, המשטרה הפסיקה למלא את תפקידה. ומעל הכל מרחף מותו של ילד בן שלוש עשרה. עלי אבו עליא שיצא להפגנה ונרצח על ידי חייל.


bottom of page