top of page

לא מאמינים לכם

עודכן: 4 בפבר׳ 2021



היה קשה בשבת בבלפור שאפילו עכשיו, יומיים אחרי, קשה לי לכתוב על זה.

בשבת שעברה היה רגוע יחסית והפעם חזרנו כמה צעדים לאחור או שמא זו קפיצה קדימה?

אפילו אני, התמימה, מבינה כבר שהמשטרה עברה צד. והנה הבוקר גם מאמר המערכת ב'הארץ' מתייחס למשטרה וכותרתו: 'משטרה חונקת מחאה'.


אפרת


הטור שלי / נורית שרת


האוירה הנעימה של תחילת הערב מהר מאד השתנתה ומחקה את החיוכים מהפנים. סדי בן שטרית נעצר באשמת תקיפת שוטר. פעם, מזמן לפני תחילת המחאה, תקיפת שוטר היה עוון חמור. משהו שרק אנשים רעים עשו. פושעים. וודאי לא מישהו שהכרתי.

היום במחאה יש שתי האשמות שגורות. הפרעה לשוטר במילוי תפקידו ותקיפת שוטר.

אז סדי דחף קלות אדם שדחף אותו. ואז הסתבר שהוא סמוי. דווקא את הסמוי הזה סדי לא זיהה. הוא חשב שזה ביביסט שבא להגן על חברו התוקפני. וזאת אחרי חצי שעה שביביסט הטריד אנשים ושוטרים לא נענו לקריאתו של סדי לעזרה. את פרטי הארוע סיפר עד שעמד צמוד לסדי, ברמקולים ששמעו כולם מרמב''ם ועד קינג ג'ורג'.




ערב טוב ירושלים. מכאן המצב הדרדר והלך.

אמבולנס פינה אישה שהופלה לכביש על ידי שוטר כי צילמה שוטרים. צילמתי את האלונקה מגיעה לאמבולנס ואותה שוכבת מעולפת מועלית פנימה. מפגינה שהגיעה לאמבולנס וזיהתה אותה, פרצה בבכי ונאוה מהאמהות, חיבקה אותה והרגיעה אותה. הסרט שמור עימי ולא הפצתי אותו.

ברחוב אגרון הייתי עדה לויכוח בין שוטרת לבחור צעיר. השעה היתה 22.05 והיא רצתה לעכב את הבחור בתואנת שווא שהיתה כריזה להתפנות מהכביש והוא אשם בהתקהלות לא חוקית. האנשים סביב צעקו על השוטרת שהיא משקרת והיא הזעיקה גיבוי. תוך שניות קבוצת שוטרים הגיעה, תפסה אותו וגררה אותו אל אוטובוס העצורים.

באגרון למטה, שוב מחסום ורק פתח צר מאפשר לאנשים לצאת. בשבת שעברה אנשים פספסו את ההסעה חזרה הביתה בגלל המחסום הזה. עוד דרך להחניק את המחאה.

שם צעירים ומבוגרים עמדו מעבר למחסום וצעקו על השוטרים. בין היתר הסברים על ההבדלים בין דמוקרטיה לדיקטטורה.




גם אחת האמהות צעקה שם על השוטרים. רק אחר כך נודע לי שביביסטים תקפו אותה בכיכר. שני בחורים צעירים התקרבו אליה ונגעו בה ובמפגינה צעירה. כשפנתה לשוטרות שיעזרו לה ויעצרו את הבחורים הן אמרו לה ''לכי מפה'' והתרחקו מהמקום. אף שוטר לא בא לעזרתה. השבוע נציין את 'יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים' במשמרת מחאה של 24 שעות מול המחוז הארצי של המשטרה בירושלים. כמה ימים כאלה עוד נציין עד שהאלימות הזאת תיפסק?




כשב- 23:00 נשמעה הכריזה לפנות את הכביש, קבוצה קטנה של מפגינים התיישבה על הכביש מתוך מחאה. ירושלים זה לא תל אביב. פה לא מחכים בסבלנות עד שהמפגינים יחליטו שנגמר והולכים הביתה. מי שלא קם מפונה בכוח ומקבל דוח תנועה על חסימת ציר תנועה. צילמתי את המעצר של זיו שארבעה שוטרים סחבו אותו מהכיכר לאוטובוס. בדרך המכנסיים נפלו לו והחולצה עלתה למעלה וכך בבטן חשופה וישבן גלוי, לקול קריאות המלווים שצעקו להם להוריד אותו, הם המשיכו לסחוב אותו כאילו הוא שק תפוחי אדמה. כעבור שעה ראיתי אותו הולך ברחוב. ''נתנו לי קנס ושחררו אותי''.

בחזרה לכיכר ראיתי שוטר רושם דוח ולידו שוטר המאיר לו את פנקס הדוחות עם פנס. השוטר הרושם פתח ספרון אישומים והעתיק בנחת את האישום. שאלתי את הבחור שעמד על המדרכה, במה הוא מואשם והוא ענה שהוא לא מבין את הסיבה. הוא עלה על המדרכה כששמע את הכריזה לפנות את הכביש. כשפנה ללכת הביתה הגיעו השוטרים וביקשו את תעודת הזהות שלו. שאלתי את השוטר המאיר במה הוא מואשם והוא דיבר אליי בכעס. ''אתם...'' עניתי שאני לא ''אתם''. אני אזרחית ששואלת שוטר שאלה וזכותי לקבל תשובה''. הוא חשב רגע ואמר ''הבחור יספר לך במה הוא מואשם אם ירצה''.


לא חיכיתי שהצעיר יקבל את הדוח, כי פתאום קבוצת שוטרים גררה עצורה ועברתי לצלם אותם. שני שוטרים סחבו אותה, אחד כל זרוע, וסמויה אחזה את שתי רגליה. הם צעדו מהר בירידה ובאמצע הירידה הסמויה שמטה את האחיזה והשוטרים המשיכו ללכת כשרגליה של הבחורה נגררות על הכביש עד ששוטר בריון אחז את רגליה והיא הועלתה לאוטובוס ונאזקה. ליד הדלת, פעילה שאני מכירה מההפגנות, צעקה על השוטרים שישחררו את הבחורה היות שהיא על הרצף. נאוה, מהאמהות, היתה נסערת. היא סיפרה שדיברה עם קובי יעקובי מפקד הארוע, לפני המעצר וביקשה שיניחו לבחורה בגלל מצבה. זה לא עזר. מה איכפת למשטרה שהיא על הרצף ולוקה בנפשה? היא לא התפנתה מהכיכר וחייבים לעצור אותה. היתה שם מהומה נוראה עד שהיא שוחררה בעזרת האמהות.



הכיכר פונתה ואנחנו נסענו לתחנת מוריה לתמוך בעצורים. בדרך לשם קיבלנו הודעה שהיא נעצרה שוב.

ברחבת הכניסה לתחנת המשטרה הרבה אנשים. אחד הפעילים שאל את קובי יעקובי מדוע הוא מתיר לביביסט, שמגיע לשם בכל פעם שיש עצורים עם שלט 'שמאלנים בוגדים', להיות שם. ומה תשובתו? הוא הפנה את האצבע לסוויטשירט ורוד שכתוב עליו 'קומי' ושאל ''למה דגל שחור וקומי כן והשלט שלו לא?''


עוד שאלות מישהו?




bottom of page