top of page

צפיפות משמחת

עודכן: 16 בנוב׳ 2020

בדרך לבלפור עצרנו, קטי חמוטל ואני, במדיטק בחולון לתמוך במפגינים שם. ברחבה שתי קבוצות מגודרות עם רווח ביניהן. בעד נתניהו כעשרים אנשים נגד נתניהו מעל מאתיים. באמצע שלט אבן של חולון עם לב אדום עליו נשענים כמה שוטרים. אחת מתומכי נתניהו התקרבה לצד השמאלי של הרחבה ופרצה בקריאות גנאי.

הטור שלי / נורית שרת

איש עם מסיכת ׳רק ביבי׳ צעק לי ללכת לעזה, והיה מאד תוקפני. ניגשתי לקצין האחראי ושאלתי אותו למה הוא מאפשר להם לצאת מהאזור המגודר. תשובתו: ׳׳למה את לא נכנסת לאזור המגודר?׳׳ ׳׳אני לא צועקת על אף אחד. הרי הכנתם שני אזורים נפרדים׳׳. ׳׳כל עוד אין אלימות או הסתה הם יכולים להסתובב בחוץ׳׳. לא שאלתי אותו מה נחשב הסתה ואלימות, אבל כשהאשה הצועקת חזרה לצעוק פניתי אליו שוב. הפעם איים עליי ׳׳גיברת את מפריעה לי לעבוד׳׳. אחד מקומץ המשפטים שנתקלתי בהם לאחרונה מהשוטרים. השלב הבא זה דו׳׳ח על הפרעה לשוטר במילוי תפקידו. אח׳׳כ קצין אחר ביקש ממנה בעדינות להתרחק. איש אחד עמד ליד השוטרים, חשבתי שהוא סמוי ושאלתי אותו מיהו. כששמע שחשבתי שהוא סמוי הוא הזדעזע ואמר בגאווה שהוא עיתונאי שעובד בוואלה. ׳׳אני ימני, אבל כשאני רואה את האנשים האלה, אני מעדיף להיות עם מתנגדי נתניהו׳׳. בדרך למכונית, עבר לידינו נער על קורקינט. ׳׳אתם בעד או נגד ביבי?׳׳ ׳׳בעד׳׳ ענינו, והוספתי ׳׳רק ביבי׳׳. ׳׳יופי, ביבי המלך׳׳ הוא אמר ואנחנו נסענו לבלפור.

אח בלפור! כמה אנשים. צפיפות משמחת. ליד הכיכר ראיתי זוג, כל אחד עם זר פרחים לבן ביד. דור ועמרי התחתנו אתמול בכיכר פריז בזמן ההפגנה ואורי משגב ניהל את הטכס. טבעות, כוסות, נשיקה,קונפטי בשמיים והמון קהל.

באגרון ראיתי מהומה וניגשתי לצלם. שוטרים וסמויים הקיפו שני בחורים צעירים. דחיפות וצעקות, והקבוצה שהקיפה את השניים הלכה וגדלה ופתאום זיהיתי את אילנה חברתי עומדת לפניי שקועה בצילום. החבורה ירדה למגרש החנייה ואני בעקבותיה. שם המגבניקי׳׳ם והסמויים נעלמו אל תוך המגרש והבחורים הנסערים סיפרו שפעמון ורעשן שנשמרו במשפחה מזה ארבעים שנים נלקחו מהם באלימות. השעה היתה 21:40, עשר דקות אחרי האיסור בשמוש בכלי נגינה. והשוטרים התנהגו כאילו מצאו את מנורת השמן האבודה והחזירו אותה לבית המקדש. פתאום נהר אדם שוצף ברחוב אגרון. המונים צועדים ברחוב ובמקביל שוטרים רצים על המדרכה ובגן העצמאות. תהלוכה התחילה. דרך גן העצמאות לתוך העיר. בסמטה קטנה נזרקו עלינו ביצים מהקומה השלישית. עזבתי את התהלוכה וחזרתי לכיוון הכיכר, שם המשיכו בקריאת הסיסמאות. כעבור זמן התהלוכה חזרה לכיכר ואז הורגש שלמשטרה כבר נמאס. שוטרים החלו להסתובב עם טאבלטים מחפשים למי אפשר לתת קנס.

המשטרה צמצמה את שטח ההפגנה במחסומים. ברחוב רמב׳׳ם צילמתי שוטר נשען על מחסום עם שלט ׳להיות עם חופשי׳. נגשתי אליו ושאלתי אם הוא ראה את השלט. הוא נעץ בי מבט בעיניים יוקדות ואני נעצתי בחזרה. כך לימד אותי מישהו, ׳אם את מותקפת אל תסירי את המבט עד שהשני מסיר אותו׳. הוא מצמץ ראשון. שאלתי מדוע הוא כועס עליי. ענה שלא איכפת לו איזה שלט יש שם. הקראתי לו. ׳׳אני לא מתעניין בפוליטיקה׳׳. הלכתי משם.

צילמתי מעצר של מפגין שהיה מוקף סמויים ושוטרים. מכונית מסחרית לבנה עם מספר אזרחי אספה אותו למעצר.

כחלק מהשגרה המשטרה כרזה מספר פעמים שהרחובות נפתחים לתנועה ושההפגנה הסתיימה. חלק מהמפגינים נשארו בכיכר ופונו בכוח על ידי השוטרים. שוב היו מעצרים עד שהכיכר פונתה ורק בועות סבון צבעוניות התעופפו מעל הכביש. בדרך למכונית רוכב אופנוע צעק לנו ׳׳ביבי המלך׳׳. ׳׳רק ביבי׳׳ עניתי לו ונסענו הביתה.